Saturday 30 March 2013

Apa Dakwah ku?


ada sorg sahabat bertanya...
"Annabelle, ruginya rasa diri ini, xdapat berdakwah dgn hebat.."..saat itu kami berada di surau,mendengar penyampaian ilmu dari seorg sahabat di belakang tabir itu...

Ya Allah, berasa betapa kurangnya aku dari sahabat aku yg bertanya tu, betapa aku tahu dia jauh lebih hebat dari aku, dari segi mujahdahnya, dari segi menuntut ilmunya, tiap2 talaqqi yg ada pasti kan dia hadiri sdgkan aku masih lagi memikirkan masa dan kemalasan...

Dalam keberasaan itu, aku memberitahunya..
"ukhti,dah kita xdpt petah berkata2 depan org macam tu jngnlah rasa rugi sgt...kita masih boleh berdakwah....even from the slightest dakwah...kita tolong org lain yg hebat berdakwah pun kita akan dakwah."

Iye, kalau kita xmampu berdakwah dgn hebat, kita tolong org,kalau xmampu tolong, kita jangan halang.
sedangkan ada kisah penghuni syurga yg buat kerja kecik je iaitu mengemas tempat solat itu,kita pun boleh cuba...

dan tiba2 tazkirah itu berkisar pasal dakwh...ibarat Allah memberitahu kami berdua..
"dan sebaik-baik dakwah xsemestinya dari apa yg kita cakap kat org, tapi dari segi akhlaq itu sendiri...akhlaq itu dakwah..bihal...

Allah...tsabatkan hati2 kami.

No comments:

Post a Comment